Nieuws & blogs

16 mrt 2016

Wel of niet upgraden naar Microsoft Windows 10?


Categorie: Archief
Ingezonden door: Martijn

Is mijn HIS leverancier inmiddels klaar voor Windows 10?

Als u met Promedico ASP en VDF 10, CGM Huisarts/Apo, Medicom of Omnihis werkt dan hebben de HIS leveranciers groen licht gegeven voor het installeren van Windows 10.

Apotheken die met Pharmacom werken, worden door PharmaPartners aangeraden nog even te wachten. Dat geldt ook voor Microhis praktijken, hiervoor is ook nog geen akkoord gegeven voor Windows 10.

 

Moet mijn hardware aan bepaalde eisen voldoen?

Er zijn inderdaad door Microsoft een aantal voorwaarden gesteld waaraan de hardware moet voldoen voor Windows 10. De configuratie eisen vind u door hier te klikken: Systeemeisen voor Windows 10 .

Voor de door ICTaurus geleverde Dell desktops (PC’s) geldt het volgende:

Niet geschikt voor een upgrade van Windows 7 naar Windows 10:

DELL Optiplex 760

DELL Optiplex 780

DELL Optiplex 390

 

De pc’s type DELL Optiplex 790 zijn door DELL niet getest met Windows 10 en door Dell wordt dan ook geen garantie gegeven dat deze pc’s naar behoren werken met Windows 10.

Wel geschikt voor een upgrade naar Windows 10:

DELL Optiplex 7010

DELL Optiplex 7020

DELL Optiplex 3010

DELL Optiplex 3011 AIO

DELL Optiplex 3020

DELL Optiplex 3030 AIO

DELL Optiplex 9020

 

Voor de door ICTaurus geleverde Dell Laptops geldt het volgende:

 

Niet geschikt voor een upgrade van Windows 7 naar Windows 10:

DELL Latitude E5510

DELL Latitude E5520

 

Wel geschikt voor een upgrade naar Windows 10:

DELL Latitude E5250

DELL Latitude E5450

DELL Latitude E5530

DELL Latitude E5540

DELL Latitude E5550

DELL Latitude E3330

DELL Latitude E3540

DELL Latitude E3550

 

Verder is het advies om voor de randapparatuur altijd met de laatste versie software / drivers te werken voordat Windows 10 wordt geïnstalleerd.

Specifiek voor uw Welch Allyn ECG, Spiro en/of ABPM apparaat zal de pc / laptop met Welch Alyn  CardioPerfect versie 1.6.6 moeten zijn voorzien. Zowel uit onze tests en uit tests van de leverancier is gebleken dat dan alles werkt onder Windows 10.

 

Kan ik zelf naar Windows 10 upgraden?

ICTaurus’ advies is om voor wat betreft uw zakelijke omgeving ons bij het upgraden naar Windows 10 te betrekken. Wij kunnen dan bepalen wat wel en niet wordt geüpgraded, daarnaast kunnen wij met een ”ISO bestand” grote downloads voorkomen (vraagt enige technische kennis) en schakelen wij na installatie nog een aantal zaken uit binnen Windows die met privacy te maken hebben.

 

Ik maak gebruik van EVA. Kan ik zelf de Windows 10 upgrade uitvoeren?

Bij alle EVA klanten hebben wij via EVA beheer de app  ‘Get Windows 10’ geblokkeerd middels ‘approved voor removal’

Dat betekent dat u of uw medewerkers niet actief op de pc benaderd worden door Microsoft voor het installeren van Windows 10. Voordeel hiervan is dat uw medewerkers niet zonder meer zelf aan de gang zullen gaan om Windows 10 te installeren. Het installeren van Windows 10 zal via een te downloaden ISO bestand uitgevoerd moeten. Dat kunt u zelf actief doen maar vergt wel enige technische kennis. Ons advies is om contact met ons op te nemen en de upgrade door ons uit te laten voeren. Zie ook Kan ik zelf naar Windows 10 upgraden?

 

Ik wil na 29 juli a.s. mijn verouderde pc laten vervangen. Kan ik dan nog een gratis upgrade Windows 10 op mijn nieuwe pc installeren?

Vanaf 14 maart 2016 leveren wij in principe alle pc’s met Windows 10 PRO. Behalve voor klanten die gebruik maken van Pharmacom en Microhis.

In onderstaand overzicht kunt u zien hoe lang Microsoft de besturingssystemen ondersteunt:


 

Tot slot:

De tijd die ICTaurus besteedt aan het upgraden wordt als installatie gezien en op basis van nacalculatie in rekening gebracht. De installatiewerkzaamheden worden altijd in overleg met u gepland. In sommige gevallen kan dat via remote en andere gevallen zullen wij op locatie komen.

Storingen die opgelost moeten worden na installatie Windows 10  en niet binnen onze  dienst Remote –en Telefonische ondersteuning opgelost kunnen worden, worden op basis van nacalculatie uitgevoerd.

Mocht blijken dat na de upgrade naar Windows 10 iets niet goed gaat en onder Windows 10 niet hersteld kan worden dan is het binnen 30 dagen mogelijk om een rollback te doen en naar het oude besturingssysteem terug te gaan.

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben neem dan gerust contact op met onze support afdeling op werkdagen te bereiken tussen 08.00 – 17.00 uur,  033 – 450 8130 of  support@ictaurus.nl.