Welzijnsorganisatie Sigma ‘in de wolken’ met ICTaurus

 

In tien jaar tijd maakte welzijnsorganisatie Sigma in Nijkerk een flinke groeispurt door. Hoogste tijd dus om ook de IT-omgeving een update te geven. IC Taurus kwam als beste aanbieder uit de bus, vertelt administratief medewerker Agnes Kosznai. “Een partij die veel aandacht voor ons heeft.’’

 

Hoe was het gesteld met de IT-omgeving van Sigma?

“We begonnen met een paar pc’tjes die aan elkaar gekoppeld waren. Na een eerste groeispurt van de organisatie hebben we daar een server bij gezet. Maar die was snel vol en we wilden toekomstbestendig worden. Tijd dus voor de cloud.”

 

Hoe zijn jullie in contact gekomen met ICTaurus?

“Eén van onze bestuursleden is huisarts en maakt met zijn praktijk al gebruik van de dienst ADA (Any Device Anywhere) van ICTaurus. In eerste instantie leek die dienstverlening uitgebreider dan wij nodig hadden; een huisartsenpraktijk vraagt immers om een strengere bescherming dan een welzijnsorganisatie. Maar ICTaurus bleek ook maatwerk te kunnen leveren en zo aan ónze wensen tegemoet te kunnen komen. Bovendien kwamen ze als beste uit de offerteronde. Een pré was dat ICTaurus de beheertaken zelf aanbiedt. Bij anderen werd het beheer uitbesteed. Directe communicatie heeft onze voorkeur.”

 

Wat heeft ICTaurus voor jullie geregeld?

“Ze hebben ons IT-omgeving toekomstbestendig gemaakt. We werken nu in de cloud met OneDrive en het meest uitgebreide Office 2016 pakket. De migratie nam twee dagen in beslag. De grootste uitdaging was het feit dat onze server al jaren niet was geüpdatet. Het scheelde niet veel of we waren alles kwijtgeraakt wat erop stond, maar ICTaurus heeft alle zeilen bijgezet. William Roozendaal in het bijzonder heeft ons heel goed ondersteund en begeleid.”

 

Hoe werken de IT-oplossingen in de praktijk?

“Zelf merk ik dat ik ‘s ochtends al naar mijn telefoon reik om mijn agenda te bekijken. Ook van collega’s merk ik dat ze er gemak van ondervinden. Er wordt zachtjes aan frequenter vanuit huis gewerkt. Dat we nu overal en op alle devices kunnen inloggen is met name voor de consulenten die huisbezoeken uitvoeren een uitkomst. Wel vergt het een omschakeling in je denk- en werkwijze. Syncen was nieuw voor ons. En laatst verwijderde ik per ongeluk iets in de cloud door een verkeerde muisklik, maar de medewerkers van ICTaurus zetten de bestanden gelukkig weer terug vanuit een back-up. Die ondersteuning, nu maar ook in de aanloop naar de migratie, is fantastisch. In de eerste twee weken was de hele ICTaurus klantenservice op ons ingericht. Dat was heel prettig. Je merkt dat er veel aandacht voor ons was. Je wilt geen misbruik van de helpdesk maken, maar dat hoefde ook niet. William informeerde regelmatig hoe het ging.”

 

Is dit project naar wens uitgevoerd?

“Absoluut. En we zouden ICTaurus zeker willen aanbevelen. Waarom? Het is een combinatie van positieve punten. ICTaurus wist goed onze wensen helder te krijgen, sprong daar vlot op in en weet te anticiperen. Dat droeg bij aan een snelle en vrijwel vlekkeloos verlopen implementatie.”

 

Sigma is een Nijkerkse welzijnsorganisatie voor inwoners van de gemeentelijke kernen Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. De stichting biedt informatie, advies en maatschappelijke ondersteuning aan volwassenen, mantelzorgers, senioren en vrijwilligers(organisaties). Dit doet Sigma via een uitgebreid pakket aan diensten en activiteiten, die inwoners van Nijkerk in staat stellen om zo actief mogelijk mee te kunnen doen aan de samenleving. Er werken 14 medewerkers.