Nieuws & blogs

28 mrt 2018

Jouster Huisartsen kiest voor proactieve IT-aanpak


In Joure bundelen zeven huisartsen sinds kort de krachten in een gloednieuw medisch centrum. ICTaurus realiseerde een bijpassende IT-infrastructuur en voorkomt nu met monitoring dat kleine kwaaltjes uitgroeien tot digitale gezondheidsproblemen, vertelt huisarts Hergen Tiems. Want voorkomen is altijd beter dan genezen, ook als het om pc’s, servers en netwerkverbindingen gaat!

Categorie: Actueel
Ingezonden door: Martijn

 Waarom hebben jullie uiteindelijk gekozen voor ICTaurus?

“Professionaliteit gaf uiteindelijk de doorslag. Je merkt in alles dat ze bij ICTaurus ontzettend veel verstand van zaken hebben en thuis zijn in de zorg. Ze kennen bijvoorbeeld ons huisartsen-informatiesysteem Medicom. Maar wat ook opviel is dat ze op elke vraag een antwoord hadden en zelf met verbetersuggesties kwamen. Andere bedrijven die we uitnodigden, gaven aan dat dingen goed zouden komen of dat ze het zouden uitzoeken. Met alle respect, maar in een huisartsenpraktijk is er geen ruimte om te experimenteren met ICT. Het moet gewoon werken. Dat vertrouwen kregen we bij ICTaurus.”

 

Wat heeft ICTaurus voor jullie gedaan?

“Alles. Ze hebben nieuwe hardware geleverd, alle werkplekken ingericht, beveiligde mail en de online back-up ingeregeld en onze informatieveiligheid naar een hoger niveau getild. Voorheen stonden onze jaarplannen en andere beleidsstukken lokaal of in een Dropbox-achtige omgeving, nu op een goed beveiligde server. Daardoor kunnen we makkelijker samenwerken en voldoen we ook aan de AVG-normen.”

 

Hoe werken de IT-oplossingen in de praktijk?

“Precies zoals we hadden bedacht. Natuurlijk zijn er altijd kleine dingetjes waar je tegenaan loopt, bijvoorbeeld een papierlade van een printer die niet gepakt wordt. Maar dat is zo verholpen. Wat daarbij trouwens heel prettig is, is dat we in een online systeem kunnen zien hoe ICTaurus meldingen van ons oppakt en oplost. Nee, ik ben als IT-verantwoordelijke heel blij dat alles zo probleemloos verlopen is.”

 

Jullie maken ook gebruik van preventieve monitoring. Heb je daar al profijt van gehad?

“Jazeker. Tegenwoordig worden belangrijke bestanden automatisch gebackupt. Nog niet zo lang geleden kregen we een telefoontje dat de back-up niet gelukt was, omdat één van de bestanden te groot was. Dat is precies wat we zoeken. Een IT-partner die al belt voor je zelf doorhebt dat er iets mis is. Ook de snelheid waarmee ICTaurus reageert geeft vertrouwen. Als je ‘s ochtends bij het opstarten een IT-probleem constateert, moet dat meteen opgelost worden voordat patiënten om 8.00 uur gaan bellen. Dan heb je niets aan support die vanaf 8.30 uur bereikbaar is. Dat snappen ze bij ICTaurus.”

 

Hoe was het contact met ICTaurus tijdens dit project?

“Heel prettig. ICTaurus en onze telefonie-leverancier werkten soepel samen. Er was één projectleider die mij veel werk uit handen nam. Fijn, want ik heb als huisarts natuurlijk maar beperkte IT-kennis en moet dit naast mijn werk in de praktijk doen. Ook nu alles is opgeleverd, merk je de professionaliteit en betrokkenheid van ICTaurus. Deze week zijn we bijvoorbeeld om tafel geweest om te bespreken hoe alles loopt en wat er nog aandacht nodig heeft. Als er iets is,kan ik ook altijd bellen.” 

 

Jouster Huisartsen is gevestigd in het nieuwe woon-zorgcomplex De Werf in Joure. Het complex bestaat uit een anderhalvelijnscentrum met medische voorzieningen, verpleegappartementen, woon-zorgappartementen en een wijkcentrum. Zo vind je in De Werf naast huisartsen ook ziekenhuisspecialisten, kun je medicijnen afhalen bij de apotheek of op consult bij een fysiotherapeut, een cesartherapeut en een diëtist.